|
Program oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2806 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Autor: Elżbieta Jarosz nauczyciel mianowany nauczanie zintegrowane SP w Żeronicach Indywidualny program oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z obniżonym poziomem funkcji poznawczych: wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej. Przy opracowaniu materiału do pracy z dzieckiem wykorzystałam propozycje ćwiczeń zawarte w książce Heleny Skibińskiej "Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu" oraz Ireny Czajkowskiej "Zajęcie korekcyjno-kompensacyjne w szkole". Ćwiczenia wprowadzające
- ćwiczenia w odczytywaniu gestów przedstawiających różne znane dziecku czynności, próby zapamiętywania kolejności przedstawianych gestów, wypowiadanie nazw gestów, zapisywanie nazw
- nieme granie na instrumentach
- ćwiczenie co się zmieniło
- poznawanie dotykiem przedmiotów
- naśladowanie ruchów osoby stojącej naprzeciwko
- wykonywanie ruchów demonstrujących konkretne czynności z życia codziennego i odgadywanie
- wykonywanie ręką i nogą ruchów przeciwnych
- zabawa w ciepło- zimno-odnajdywanie ukrytych przedmiotów
- skakanie do rytmu wystukanego przez nauczyciela
- wystukiwanie rytmu według przedstawionego graficznie wzoru
- wyśpiewywanie wyrazów wypowiadanych przez nauczyciela
Ćwiczenia w zakresie usprawniania percepcji wzrokowej
- Ćwiczenia na materiale bezliterowym
- rozpoznawanie obrazków i ich elementów
- dobieranie części do całego obrazka
- składanie obrazków z części
- grupowanie obrazków ze względu na wskazaną cechę
- odpoznawanie braków na obrazku
- układanie obrazków w szeregu według kolejności, w której były eksponowane
- wyodrębnianie różnic między obrazkami pozornie identycznymi
- różnicowanie przedmiotów i figur
- ćwiczenia w rozpoznawaniu kształtów i kolorów
- ćwiczenia w układaniu dowolnych kompozycji
- układanie figur według podanego wzoru
- odnajdywanie schowanego klocka
- odgadywanie schowanego klocka
- transformacja cech
- zabawy w DOMINO
- określanie położenia przestrzennego przedmiotów
- określanie położenia przedmiotów względem siebie
- chodzenie po dużych, drewnianych figurach geometrycznych
- porównywanie przedmiotów i obrazków różnej wielkości
- zabawy w zapamiętywanie obrazków lub przedmiotów obserwowanych przez określony czas
- gra rysunkowa "wyżej-niżej"
- werbalizacja relacji przestrzennej
- zabawa w chowanego
- odwzorowywanie manipulacyjne figur z gotowych elementów
- odwzorowywanie graficzne szlaków, ornamentów i kompozycji przy użyciu szablonów
- różnicowane elementów graficznych i rysunków odtwarzanie kształtów złożonych przez łączenie punktów zamalowywanie specjalnie oznaczonych pól
- malowanie rysunków konturowych
- różnicowanie znaków graficznych
- nakładanki o różnych układach przestrzennych
- Ćwiczenia na materiale literowym
- wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie
- podstawianie sylaby końcowej do stałej sylaby początkowej
- układanie napisów do obrazków
- samodzielne tworzenie i pisanie sylab otwartych z wszystkimi samogłoskami (suwaki, zegary sylabowe)
- lepienie z plasteliny lub układanie liter z drutu
- utrwalanie kształtu i położenia liter
- wyszukiwanie takich samych sylab i ich segregowanie
- krzyżówka sylabowa
- wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich odpoznawanie w tekście
- odpoznawanie wyrazów uprzednio eksponowanych
- loteryjka wyrazowa
- podobieństwo między wyrazami
- segregowanie wyrazów
Ćwiczenia w zakresie usprawniania percepcji słuchowej
- Ćwiczenia na materiale bezliterowym
- rozpoznawanie dźwięków i szmerów
- odtwarzanie przez dzieci słyszanego rytmu
- odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych
- Ćwiczenia na materiale literowym
- segregowanie obrazków według pierwszej głoski
- reagowanie na wyraz zaczynający się na określoną głoskę
- wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach, zgłosek w słowach
- wyodrębnianie sylab w słowach
- podział wyrazów na sylaby
- podział wyrazów na sylaby i wyodrębnianie głosek w sylabie, odpoznawanie sylab
- tworzenie wyrazów z sylab
- czytanie sylab i tworzenie nowych wyrazów za pomocą rebusów
- wybieranie i segregowanie przedmiotów oraz obrazków na podstawie dźwiękowych właściwości ich nazw
- tworzenie wyrazów z podanych głosek i ich zamiana
- różnicowanie dźwięczności
- wymawianie głosek dźwięcznych i bez dźwięcznych z zatkanymi uszami
- wyszukiwanie obrazka o najdłuższe, lub najkrótszej nazwie
- kończenie wyrazów dwusylabowych i więcej w oparciu o obrazki
- dodawanie samogłosek do stałej spółgłoski
- różnicowanie głosek opozycyjnych
- wstawianie brakujących cząstek i liter wyrazów
- analiza zdania na wyrazy, sylaby, litery
- wykreślanki, uzupełnianki, przestawianki literowe i sylabowe
- rozwiązywanie zagadek
- krzyżówki, rebusy i teksty z lukami ćwiczenia pamięci słuchowej
- powtarzanie ciągów słownych
- nauka na pamięć wierszyków i rymowanek
- powtarzanie cyfr
- dobieranie zdań ze względu na rym
- tworzenie rymu do podanego wyrazu
- nauka i prezentowanie wyliczanek
- powtarzanie zdań
Ćwiczenia w zakresie czytania i pisania
Specjalne metody nauki pisania
- kreślenie liter na dużych płaszczyznach
- pisanie ruchem ciągłym
- wzrokowe ujęcie szczegółów konstrukcji litery
- pisanie liter po śladzie, następnie w ograniczonym polu
- pisanie ruchem ciągłym liter, sylab, wyrazów
- ćwiczenia w przepisywaniu
- ćwiczenia pisania z pamięci
- ćwiczenia w pisaniu ze słuchu wcześniej opracowanego tekstu
- wprowadzenie i utrwalenie zasad pisowni
- kojarzenie głoski z literą
Specjalne metody nauki czytania
- opracowywanie zespołów literowych
- różnicowanie zespołów literowych
- tworzenie i czytanie sylab, wyrazów trzyliterowych, czteroliterowych
- dobieranie podpisów do obrazka
- układanie podpisów do historyjek obrazkowych
- układanie i przekształcanie zdań
- ćwiczenia czytania z przeciąganiem
- ćwiczenie czytania ciągów sylabowych, w których pierwsza sylaba jest zarazem sylabą ostatnią wyrazu poprzedniego
Ćwiczenia w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Ćwiczenia usprawniające motorykę ogólną
- zabawy rzutne i zręcznościowe
- biegi i skoki
- zabawy i ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśniowe
- ćwiczenia relaksacyjne
- zabawy na lokalizację i orientację w przestrzeni
Ćwiczenia kształcące zaburzoną sprawność manualną
- ćwiczenia rozmachowe
- ćwiczenia ruchliwości i sprawności palców
Ćwiczenia kompensacyjne
- układanie puzzli
- układanie klocków obrazkowych
- ćwiczenia podnoszące sprawność całego ciała
- kolorowanie układów przestrzennych wskazanym kolorem
- układanie zdań z rozsypanek wyrazowych
- opowiadanie przedstawionych ilustracji
- układanie historyjek obrazkowych
- obrysowywanie figur geometrycznych z zachowaniem kierunku przeciwnego do ruchu wskazówek zegara
- zarysowywanie małych figur geometrycznych
- kolorowanie obrazków
- uzupełnianie brakujących obrazków w historyjce obrazkowej
- układanie figur według wzoru, z pamięci i bez wzoru
- układanie figur z patyczków
- składanie pociętych obrazków
- wyodrębnianie różnic między obrazkami
- składanie pociętych figur z papieru
- rysowanie prostych i krzywych linii pomiędzy coraz bardziej zwężającymi się granicami
- opowiadanie treści historyjek obrazkowych
- rozpoznawanie podobnych i odmiennych liter w wyrazach
- składanie sylab w sensowne wyrazy za pomocą suwaków i zegarów
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|